Maak kennis met de magische cast van Aladdin de musical

Vanaf 18 september 2021 zal Aladdin met zijn magische tapijt door het AFAS Circustheater vliegen om het publiek te betoveren. Vrijdag 7 mei werd de cast van de productie voorgesteld aan de pers. We spraken met een aantal van hen. Aladdin de musical is gebaseerd op de gelijknamige film van Disney uit 1992. De musical bevat nummers uit de oorspronkelijke film, maar er zijn ook nieuwe nummers toegevoegd die al voor de film geschreven waren, maar destijds niet gebruikt zijn. In 2011 ging Aladdin de musical in première als tourversie, waarna in 2013 de Broadway-première volgde. Ondertussen heeft de magische voorstelling al meerdere landen aangedaan en zal het nu de beurt aan Nederland zijn.

De rol van Aladdin is weggelegd voor Jonathan Vroege met naast hem Keoma Aidhen als Jasmine. Jonathan was al eerder te zien in het AFAS Circustheater in The Lion King. Hierin mocht hij ook de hoofdrol van Simba vertolken. Het is dus weer een beetje thuiskomen in dit mooie theater. Jonathan vertelt dat hij, toen hij in 2014 filmpjes van de musical op Broadway zag, zich al voorgenomen had om voor deze rol te gaan, mocht deze voorstelling naar Nederland komen. Toen hij de musical in 2018 in Hollywood zag, werd dit gevoel nog eens extra bevestigd. Dat hij de rol nu dan ook echt mag gaan spelen, is dan ook echt een droom die uitkomt. “Ik voel me echt vereerd dat ik de rol van Aladdin mag gaan spelen.” Niemand had kunnen voorspellen dat toen hij als jongetje de videobanden van The Lion King en Aladdin grijs draaide, hij beide producties straks op zijn cv heeft staan. Een mooie droom die uitkomt. “De rol van Aladdin bevat verschillende kanten, dat maakt het een leuke, interessante rol. Er is een diepere laag, waarbij de waarheid overwint, uiteindelijk. Aladdin leeft natuurlijk een leugen als prins Ali, maar wanneer die leugen uitkomt, gaat hij in de waarheid leven. Hij wordt dan eigenlijk echt een prins, omdat Jasmine hem dan echt ziet staan. Dat vind ik heel mooi om te zien, maar tegelijk heeft hij ook een andere cheeky, ondeugende kant. En dat herken ik ook wel een beetje aan mezelf. Hij probeert de zaken naar zijn hand te zetten, maar ondertussen is hij ook die gevoelige, kwetsbare jongen.”
Net als Jonathan, in zijn rol van Aladdin, vindt ook Keoma dingen van haarzelf terug in de rol van Jasmine. “Ik heb absoluut raakvlakken met Jasmine, zoals ik haar zie, je legt natuurlijk altijd wel iets van jezelf in een rol. Ze komt naar voren als een jonge, sterke, intelligente vrouw die aan het zoeken is naar wie ze is en wie ze wil zijn, in het keurslijf waar ze in geduwd wordt. Ze wil voor de liefde trouwen en vraagt zich af waarom een vrouw niet het koninkrijk zou kunnen besturen. Dat zou ook zo uit mijn mond kunnen komen, ik ben ook wel een echte feminist. Daarnaast heeft ze een goed hart, ze wil alles ontdekken en is niet bang om te zeggen waar het op staat. Dat vind ik heel inspirerend aan het personage van Jasmine.”
Keoma heeft zich al kunnen verdiepen in de rol, aangezien ze al eerder te zien was in de musical Aladdin in Stuttgart en Hamburg. Zij speelde daar één van de vriendinnen van Jasmine en mocht daarnaast al vaker in de huid van de prinses kruipen als understudy van de hoofdrolspeelster. Ze dacht dan ook niet dat ze in de Nederlandse versie zou kunnen spelen, want dat zou overlappen met de Duitse voorstellingen, maar door corona liep alles anders. In dit geval kwam het ook goed uit dat zowel de Duitse als Nederlandse voorstelling uitgevoerd worden door Stage Entertainment, dus na overleg deed zij toch auditie en mag zij nu de hoofdrol op zich nemen. Wat betreft de taal zal het wel even overschakelen zijn, maar, zo zegt ze zelf: “Het is natuurlijk de grootste angst dat je het in het Duits gaat zeggen, dus ik ga gewoon heel goed studeren op de Nederlandse tekst en dat het heel mooi vertaald is, helpt ook al veel.”

Wat is het verhaal van Aladdin zonder geest in de lamp? Stanley Burleson ziet het als een uitdaging om deze rol te gaan mogen vervullen. Hij geeft aan niet aan ‘verlanglijstjes’ te doen wat betreft rollen. Je weet namelijk nooit wat er naar Nederland komt, dus kijkt hij liever wat er wel hier gebracht wordt en of er eventueel iets voor hem bij zit. Toen hij de rol in Hamburg zag, wist hij nog niet dat de voorstelling naar ons land zou komen, dus keek hij er niet met die ogen naar. Maar het was hem wel direct duidelijk dat het een rol is die heerlijk is om je tanden in te zetten. Toen de auditie voor de rol van de Geest op zijn pad kwam, heeft hij er goed over nagedacht. “Ik weet hoe zwaar het is en als je er niet echt zin in hebt, dan moet je het niet doen, want daar is het te zwaar voor. Maar voor deze rol doe ik het graag, want het is de ultieme rol om te spelen. Ook iets anders dan de bad guy die ik door de jaren heen vaak neergezet heb. Dit is echt een good guy en nog grappig ook. Het levert voor mij ook wel een nieuwe uitdaging op.” Hij geeft aan dat dit ook weer nieuwe energie geeft om dit aan te pakken, want het is geen rol die je even op je sloffen doet. Het is geen rol die je zomaar komt aanwaaien. “Het is een high energy rol, een totaal andere spanning dan bijvoorbeeld de rol van De Dood in Elisabeth. Hier moet ik alle sluizen openzetten. Alles wat naar buiten kan moet naar buiten, klein bestaat niet in deze rol. Je moet geven, geven, geven. Die energie moet ergens vandaan komen en daar moet je je echt voor inzetten. Maar dat is ook meteen het leuke aan deze rol, de Geest gaat gewoon maar door en kent geen grens.”
De cast is heel divers en bestaat uit zeer ervaren acteurs als Stanley, Roberto de Groot en Michel Sorbach, maar ook veel jonge acteurs die nog aan het begin van hun carrière staan. Stanley is daar heel blij mee. Het is altijd goed als er nieuw talent zich aandient in de theaterwereld. “Deze jonge mensen hebben zo’n mooie open blik naar de toekomst, alles kan. Ze hebben dromen, ambities en willen nog van alles bereiken. Dat is heel verfrissend en dat geeft weer nieuwe energie. Zij gaan ons ook weer nieuwe dingen brengen.”
Hij geeft ook nog even een mooi compliment aan de opleidingen in Nederland. “Zij komen zo goed van school, ze kunnen dan al zoveel. Geef ze een partituur en ze zingen het zo weg. Bij ons was het meer een beetje ongeveer, er waren niet echt opleidingen voor musical; je deed toneel, dans of zang. Nu worden ze echt opgeleid als musicalacteurs. Ze komen binnen en kunnen echt heel veel.” Als ervaren theaterartiest vindt hij het dan ook fijn om met zo’n diverse cast te mogen werken.

Nog een ervaren man vinden we als de slechterik, want ieder verhaal heeft een donker personage nodig. In Aladdin is dat Jafar, de grootvizier van de sultan (Michel Sorbach). Met Iago als zijn handlanger probeert Jafar de macht in het land te krijgen. Roberto de Groot zal te zien zijn als de grootvizier en zijn partner in crime zal Darren van der Lek zijn. Toen Roberto hoorde over de audities voor Aladdin dacht hij zelf dat hij geen Jafar zou zijn, maar dat hij beter auditie kon doen voor de sultan. Dat vond hij meer passen bij zijn eigen karakter. Maar daar werd door zijn agent anders over gedacht, die vond hem juist geschikt als Jafar, dus ging hij er toch voor. Een goede keus, want Disney zag in hem ook de juiste Jafar. Deze rol brengt, ondanks zijn brede ervaring, toch wel weer iets nieuws. “Jafar is heel slinks. Hij is heel erg gereserveerd, maar aan de andere kant zit er ook een opgebouwde woede in hem, omdat hij zelf graag sultan wil zijn en op de troon wil zitten. En de interactie met zijn hulpje Iago is ook heel leuk. Tijdens de auditie heb ik dat al kunnen ervaren met Darren en dat werkte heel goed samen, die chemie bleek er te zijn, dus dat beloofd veel goeds.”

Darren van der Lek, degene die vanaf september naast Jafar mag staan als Iago, bevestigt dat die klik tussen hen er toen al was. Zelf kan hij eigenlijk nog steeds niet geloven dat het echt zo is dat hij deze rol mag gaan spelen. In de rol van Iago zijn in de landen waar Aladdin al gespeeld heeft verschillende types gecast. Zo word de rol in Duitsland door een wat ouder iemand gespeeld. Darren had dan ook nooit verwacht dat hij deze rol zou krijgen. Gelukkig mocht hij auditie doen om vervolgens het verlossende woord te krijgen dat hij het ook daadwerkelijk mag gaan doen. “Ik heb niet echt een bucketlist van welke rollen ik wil spelen. Ik hou gewoon heel erg van theater en ben al blij als ik mee mag doen, als swing of ensemble, maakt niet uit. Maar nu ik Iago mag gaan spelen is, dat toch wel heel bizar en mooi.” Zelf keek hij vroeger ook de film Aladdin en vond Iago toen ook al leuk. “Hij is gewoon lekker gestoord en heel adrem in zijn opmerkingen. En zoals hij anderen, zoals Jasmine, nadoet, is ook zo leuk. Veel mensen onthouden Aladdin en Jasmine, maar ik hou zo van Iago en dat ik dat dan mag spelen is onwerkelijk. Het voelt soms ook wel een beetje als een zware last, want hij is komisch en heeft zoveel elementen in zijn spel. En dan denk ik, ik hoop dat ik eer kan doen aan de rol. Daar ga ik uiteraard ook heel erg mijn best voor doen.” Dat gaat ongetwijfeld helemaal goed komen.
In de musical maken we ook kennis met drie vrienden van Aladdin; Kassim, Omar en Babkak. Deze rollen worden resp. gespeeld door Jermaine Faber, Dave Rijnders en Florian Avoux. Dave is vorig jaar afgestudeerd aan Fontys en dit is zijn eerste grote, professionele productie. Toen hij de musical in Londen zag, dacht hij direct: “Mocht deze voorstelling naar Nederland komen, dan zou ik graag auditeren en ga ik er alles aan doen om erin te mogen spelen.” Hij mag in de rol kruipen van Omar, waar hij ook wel gelijkenissen in ziet met zichzelf. “Omar is heel energiek en enthousiast, dat ben ik zelf ook wel. Hij is ook heel oprecht en hij is ook wel een tikkeltje verlegen en bescheiden, zelf heb ik dat ook wel, dat verlegene. Ik heb dus best wel veel raakvlakken met Omar.” Het lijkt hem ook heel leerzaam om met ervaren acteurs, waar hij tegenop kijkt, als Stanley Burleson en Roberto de Groot te werken. Hij was dan ook heel blij toen hij hoorde dat hij de rol gekregen had, net als Jermaine Faber, die de rol van Kassim voor zijn rekening gaat nemen. Hij heeft de laatste jaren vooral ervaring als freelance zanger opgedaan en kijkt er naar uit om weer het theater in te gaan. “Kassim is een beetje een sarcastische, stoere vent, maar ook weer heel kwetsbaar. Hij doet vaak zich vaak stoerder voor dan hij is. Je hoeft je niet altijd voor te doen als prins, je bent gewoon goed zoals je bent. Ik denk dat dat ook wel goed bij mij past.” De drie vrienden zijn niet bekend uit de film, maar zijn een mooie toevoeging aan de voorstelling. Jermaine kijkt er naar uit om zich te storten op de rol van Kassim. “En mooi meegenomen, de kleur rood staat me prachtig”, voegt hij nog toe met een knipoog.
De vertaling van de voorstelling is in handen van Erik van Muiswinkel. Eerder deze week namen Jonathan en Keoma de clip op van De Wereld Wacht, de Nederlandse versie van A Whole New World. Dit zal het eerste voorproefje worden van de musical en de vertaling. De hoofdrolspelers ontmoetten elkaar de dag van de opname voor het eerst, maar de onderlinge chemie was er direct. Een mooi vooruitzicht dus richting de voorstelling. Aladdin de musical zal vanaf 18 september te zien zijn in het AFAS Circustheater. Voor kaarten en meer informatie kunt u terecht op https://www.stage-entertainment.nl/nl/shows/musical/aladdin

Foto: Roy Beusker 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.