Loslopend wild; een unieke kijk op theater

Recensie: Mieke van der Raay

Niet één, maar  liefst zes premières op één avond, dat kan alleen bij het
Maaspodium theater.
Onder de titel loslopend wild, lieten zes jonge/ talentvolle
smaakmakers zes unieke korte stukken zien.
Drie stukken voor 8+ en drie stukken xl voor 12+.
Maas daagde de makers uit om stukken te maken die het publiek aan het
denken zet.
Om iets unieks te maken over wat jongeren nog zou kunnen inspireren, wat
voor de makers een grote inspiratie is, als onderwerp.
De korte stukken worden gepresenteerd op diverse festivals en op
uitlopende podia, door heel Nederland.

Wij waren vast bij drie van deze korte stukken, XL 12+, genaamd Kraai,
Alaska en Two Boys.

In Kraai nemen twee dansers Yeli Beurskens en Jefta Tanate ons mee in
een uniek dansduet ons mee in een sublieme acrobatische dans.
Deze dans is gebaseerd op het eerste hoofdstuk van Murakami’s Kafka op
het strand.
De jonge hoofdpersoon wil weg van huis, hij put moed uit de gesprekken
van zijn onzichtbare vriend, de kraai.
Verwachtingsvol, nieuwsgierig en vol goede moed stapt hij de wijde
wereld in.
Choreograaf Jasper van Luijk, die deze bijzondere dans gemaakt had voor
Oerol, heeft voor deze theater versie er nog en extra dimensie weten aan
te geven.
Yeli en Jefta weten ons feilloos mee te nemen in dit bijzondere verhaal,
elke lichaamsbeweging is raak, met een grenzeloos vertrouwen in elkaar,
raken ze verstrengeld in elkaar en het verhaal.
Beide hebben een ultieme lichaamsbeheersing, met een onnoemelijke
kracht laten ze ons unieke dans combinaties zien.
Yeli wist te imponeren met haar enorme kracht, met groot gemak tilde
zij vele malen haar mannelijke collega op.

Foto: PhileDeprez.

In Alaska gaan drie ontdekkingsreizigers op zoek naar het laatste stukje
onbekende wereld.
Want alles is inmiddels wel geclaimd, niets is nog nieuw en nergens om
gestreden te worden.
Waar kunnen ze hun vlag nog neer zetten, wie is de vijand, is er
eigenlijk nog hoop?
Helaas breekt er scheurbuik uit en grijpt de orthodoxe kerk de macht.
De drie jonge performers gaan in deze voorstelling brutaal het verzet
aan, tegen alles en iedereen.
Maker Elias de Bruijne heeft met deze voorstelling zeker iets unieks
gemaakt.
De drie spelers Lisa Groothof, Gale Rama en Jurriën Remkes, zat het niet
echt mee tijdens hun voorstelling.
Door een grote elektrische storing in het theater, kwam het stuk totaal
niet over en tot zijn recht.
Ontzettend knap, dat zij toch door gingen, met de weinige middelen die
ze hadden.
De bedoelde lichteffecten bleven uit, maar toch wisten zij het concept
van het stuk over te brengen.

 FOTO: Pepijn Lutgerink

In Two Boys, nemen twee breakers ons mee in een extreem duet, met veel
schaduwen in een enorme lege ruimte.
Two boys gaat over twee jongens die elke connectie met de echte wereld
zijn kwijtgeraakt.
Choreograaf Guilherme Miotto gaat met deze dans verder dan ooit; geen
reguliere dans bewegingen, maar maakte van deze dans voorstelling een
ware uitputtingsslag.
Hij liet zich inspireren door een fotoserie Two Boys van Laura Simmons,
Guilherme vind het belangrijk om jongeren het effect van black mirror te
laten zien.
Dansers Shane Boers en Simon Bus hadden helaas ook tijdens hun
voorstelling ook last van de elektrische storing in het theater.
Daardoor stond danser Shane vaak in het donker, maar kon gelukkig
Simon, waarbij het licht het wel deed, ons laten zien hoe deze unieke
dans eruit zou zien als alles het wel goed had gedaan.
Ook zij gingen gewoon door alsof er niets aan de hand was, wat op zich
niet altijd makkelijk is.
Een ware uitputtingsslag, dat is wat de twee fantastisch goede dansers
ons lieten zien, heel geloofwaardig namen ze ons mee in hun verhaal.
Een waar gevecht met zichzelf en de schaduw. Met onuitputtelijke kracht
en acrobatische, vaak dezelfde bewegingen, gingen zij de strijd aan.

 FOTO: Sjoerd Kelderman

Voor meer informatie: www.maastd.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.