Liesbeth List het leven van een artiest

Recensie: Marielle Hoexum

Begin deze maand ging ‘Liesbeth List, de musical’ in première, sindsdien is de voorstelling op tour door het hele land. Gisteren deed de cast en crew van deze voorstelling over het leven van Liesbeth List Drachten aan. Van tevoren was ik al aardig bekend met de gebeurtenissen uit het leven van Liesbeth List, dus het verhaal was me al redelijk bekend. De levensloop van Liesbeth wordt verteld door middel van herinneringen die opgehaald worden aan de dinertafel door haar en haar dierbaren, zoals bijvoorbeeld Ramses, Robert Braaksma en dochter Elisah. Sommige personages bleven vrij oppervlakkig en liepen soms wat door elkaar heen. De gasten aan de tafel zaten er tijdens veel herinneringen slechts als decor. Het diner, dat gold als rode draad in het verhaal, was duidelijk te volgen en het repertoire was afwisselend, van Shaffy tot Piaf en van Frank Boeijen tot Jacques Brel.

Al deze nummers werden met volle overtuiging gebracht door de cast. Renée van Wegberg zien we in de titelrol, de nummers die zij bracht waren voor mij het meest overtuigend. Niet alleen ligt haar stem buitengewoon dicht bij die van Liesbeth zelf, ze is er ook perfect in geslaagd om alle maniertjes van Liesbeth in de vingers te krijgen. Jonathan Demoor, in de rollen van Robert Braaksma en Jacques Brel, heeft een fijne stem om naar te luisteren. Al spreek ik persoonlijk geen Frans, het is duidelijk te horen dat Frans voor Jonathan zijn tweede taal is.
Michael Konings, die Ramses Shaffy speelt, was in zijn zang net iets minder overtuigend, hij weet de expressie van Ramses wel goed te vatten. Julia Berendse speelt Elisah, de dochter van List en doet tussendoor nog even Whitney Houston. Dit doet ze steengoed. De bewegingen van Whitney heeft ze volledig door en als dochter van een artiest en een alcoholist is ze erg overtuigend.
De couturier van Liesbeth kan in het verhaal natuurlijk niet ontbreken, deze werd fantastisch gespeeld door Rolf Koster. Ook Cees, de ex van Liesbeth schuift aan bij het diner. Deze rol wordt vertolkt door Johnny Barendsen. Zowel in het leven van Liesbeth als op het toneel was hij duidelijk aanwezig.
Tenslotte zijn er nog de twee ensemble-leden: Bernice Havenaar en Job Greuter. Naast kleine rollen geven zij gestalte aan de vader en moeder van Liesbeth, in deze rollen vullen ze de rest van de cast goed aan. Job speelt daarnaast in een aantal nummers mee op de cello, wat echt veel toevoegt aan de nummers.

Het decor is niet overdadig, toch is het voldoende. Vooral de doorzichtige coulissen gaven een mooie scheiding tussen toneel en gedachten, want dat is eigenlijk waar het stuk uit bestaat: een gedachtegang van Liesbeth, waarin ze haar leven nog eens doorneemt en met ons deelt.

De voorstelling is nog te zien tot 7 januari in theaters door het hele land.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.