Kinky Boots is humorvol, fabelachtig brutaal en oogverblindend mooi

Recensie: Mieke van der Raay/Jessica Uijttewaal

In theater De Meervaart in Amsterdam was afgelopen zondagavond de voorpremière van Kinky Boots van De Graaf & Cornelissen Entertainment. Ook al was het de voorpremière, iedereen zong, danste en speelde de sterren van de hemel.

De musical is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en werd op Broadway en West End overladen met prijzen. Zo ontvingen beide shows o.a. de prijs voor Beste Musical. EN nu dan eindelijk te zien in de Nederlandse theaters.

Kinky Boots gaat over Charlie, die de slechtlopende fabriek van zijn vader erft. De fabriek produceert met name ouderwetse, saaie herenschoenen en stevent af op een faillissement. Maar dan leert Charlie de uitgesproken Simon kennen. Deze grote en opvallende jongeman blijkt door zijn vader te zijn opgevoed om professioneel bokser te worden, maar Simon gaat het liefst door het leven als de flamboyante dragqueen Lola. Er ontstaat een bizar idee.. Om de fabriek te redden storten Charlie en Lola zich op de markt van kinky laarzen voor dames die eigenlijk geen dames zijn. Niet iedereen in de fabriek is even blij met deze nieuwe richting. Al helemaal niet als Lola haar gevolg meeneemt naar de fabrieksvloer. Deze zes Angels, stuk voor stuk zelfbewuste ‘dames’, weten van wanten. Dat de stoffige personeelschef en andere oud gedienden hier op z’n zachtst gezegd enorm aan moeten wennen, laat zich raden.

Wat een staaltje vakmanschap is hier gemaakt. De cast heeft duidelijk de visie van de musical begrepen en weet dit feilloos over te brengen. Naidjim Severina is hilarisch, maar tegelijkertijd weet hij je te ontroeren als Lola/Simon. Als Lola, soms net iets te, over de top, maar wat ook wel bij zijn rol past en als Simon juist weer heel integer. Jonathan demoor als Charlie, is briljant, je hebt het gevoel of je echt naar deze persoon in het echt zit te kijken, zo geloofwaardig zet hij deze rol neer. Bij het nummer “Het lef van een man” had ik gewoon een kippenvel moment, van ontroering, met zoveel gevoel en inlevingsvermogen werd dit nummer gezongen.

Vajèn van den Bosch en Linda Verstraten doen het als de beide dames in het leven van Charlie ook goed. Linda laat ook in deze productie weer zien een fantastische actrice en zangeres te zijn. Vajèn doet het vocaal ook prima, het acteerwerk had, wat mij betreft, wat minder over de top gemogen. Komisch acteren is erg moeilijk en hier lijkt ze nog wat ervaring in te missen. Er hoeft namelijk niet altijd overdadig grappig gespeeld te worden om daadwerkelijk de lachers op de hand te krijgen. Neem bijvoorbeeld Paul Donkers, die met zijn rol als George laat zien dat hij de komische noot kan raken zonder er de nadruk op te leggen. Fijn om hem in deze rol te zien. Om dan nog maar even een goed acteur en zanger te noemen; Dennis Willekens doet met zijn vertolking van Don, wat mij betreft, een serieuze gooi naar een nominatie voor een Musical Award. Prettige bijkomstigheid is dat hij ook nog even mag laten horen wat voor kracht hij vocaal gezien in huis heeft. Uitstekend gecast en wat een geweldige vertolking van deze rol.

Kinky Boots zou uiteraard niets zijn zonder de Angels. De rollen van de Angels worden vertolkt door Darren van der Lek, Jeff Aurik, Diego González-Clark, Jimi Hendrikse, Michael Konings en Boudewijn Joannes. Je kunt niets anders dan respect hebben voor hoe zij over het toneel bewegen in hun mooie kostuums, inclusief hakken van indrukwekkende hoogte. Om dan daarnaast ook nog op niveau te kunnen spelen en zingen, en het er nog makkelijk uit te laten zien ook, toont aan dat deze acteurs stuk voor stuk uitstekende podiumtalenten zijn.

Wie nog een extra vermelding verdienen zijn Daan van den Akker en Clayton Rijssel die respectievelijk de jonge Charlie en de jonge Lola spelen. Ze lopen over het toneel en acteren tussen de volwassen cast alsof het niks is. Het zou me niets verbazen als we Clayton later als Lola terug gaan zien in een revival van deze musical. Het acteer- en danstalent straalt er nu al vanaf.

Kinky Boots heeft aantrekkingskracht en is oogverblindend, fabelachtig brutaal en daarbij flitsend, humorvol en opbeurend. Tegelijkertijd drukt het je ook met je neus op de feiten, dat er nog teveel vooroordelen zijn, dat we nog steeds teveel in hokjes denken. Vanaf de eerste minuut heb ik gewoon puur genoten; van de fantastische cast, het schitterende decor en mooie kostuums. Deze musical laat zien dat we allemaal gelijk zijn, dat we allemaal gevoel hebben. Dat we iedereen in zijn waarde moeten laten en dat het goed is zoals je bent en in jezelf mag geloven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.