K3 na bijna 20 jaar nog steeds mateloos populair

K3 na bijna 20 jaar nog steeds mateloos populair

Recensie: Martijn van Vuuren

Dit jaar touren de meiden (Klaasje, Marthe en Hanne) met hun tweede show langs een aantal grote zalen in Nederland. Studio 100 krijgt het voor elkaar om na bijna 20 jaar en ondanks de wissels van zangeressen nog steeds deze act mateloos populair te houden bij het jonge publiek. Maar niet alleen meisjes (en ja ook veel jongens) tussen de 3 en 7 staan luidkeels mee te dansen en zingen maar ook de generatie die de afgelopen jaren opgroeide met K3 zing en danst nog steeds mee met de aanstekelijke nummers.

De tour in Nederland begon niet direct succesvol. Al vrij snel na de eerste concerten kwamen er kritieken in de pers van klagende ouders over kinderen met nachtmerries en angsten voor één van de personages uit de show. Acteur Koen Crucke speelt het personage van de Mottige Mot die regelmatig op een groot scherm ten tonele verschijnt. Deze ‘bad guy’ uit de voorstelling was voor veel kinderen van de toch erg jonge doelgroep net een stapje te eng. 

Studio 100 heeft deze kritiek serieus opgepakt en de beelden vervangen. De gemene , K3 hatende mot met erg gruwelijk stemgeluid is vervangen door een meer clowneske mot met een piepstemmetje die nog steeds probeert de meiden van K3 tegen te werken. De verhaallijn is daarmee identiek gebleven maar de toon van de show is totaal veranderd.

Studio 100 heeft hiermee de juiste stap gezet. Het was zelfs erg opvallend dat de interactie met de kinderen enorm is toegenomen voor deze verandering. Regelmatig spreek Mottige Mot de kinderen aan op het feit dat K3 maar domme en lelijke meiden zijn waarop de kinderen allemaal luidkeels NEE roepen. 

Los van deze verhaallijn zetten Hanne, Marthe en Klaasje met deze show een kwalitatieve goede show neer. Hoe simpel de liedjes en dansen misschien op het publiek overkomen zo ingewikkeld zijn deze. Tientallen liedjes komen voorbij met ieder weer eigen pasjes. En juist door de beperking die de meiden hebben door het zingen door een handmicrofoon lijken de pasjes op elkaar. Maar juist dat maakt het ingewikkeld. Desalniettemin zitten die dansjes er super strak in en gaat de zang daar niet onder lijden. Wel hoor je af en toe wat vermoeidheid in de stemmen.

Daarnaast is er bij het nummer “verlegen vlindertje” gebruik gemaakt van een ander talent van Klaasje. Zij speelt hierbij een solo op de dwarsfluit. Erg mooi en muzikaal! Ook de achtergrond dansers en danseressen vormen een goede aanvulling in de show en blijven (ondanks dat ze drie shows op een dag moeten spelen) stralen op het podium. 

Zo lang Studio 100 de kwaliteit op dit niveau weet te behouden en de PR machine achter het bedrijf op volle toeren blijft draaien denk ik dat K3 de komende jaren gewoon op dezelfde voet verder kan en met net zoveel succes kan blijven optreden.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.