Interview: David van den Tempel

Interview: David van den Tempel

David,

Allereerst dank je voor je tijd voor www.ilovetheater.nl.
Zou je aan de bezoekers van de site iets over je zelf willen vertellen ?

Ja, natuurlijk. Ik ben David van den Tempel. Een acteur/zanger van 27 jaar oud. Ik heb gestudeerd aan de Frank Sanders Akademie en speel momenteel understudy Anton en Bram in Soldaat van Oranje.

Je had  een  rol in “Het meisje met het rode haar”, we begrepen dat dit een stage was …heb je ook auditie moeten doen ? Of zou je willen vertellen hoe je bij de produktie terecht bent gekomen ?

Als een producent een voorstelling gaat maken dan schrijven ze ook audities uit. Ik heb gereageerd op de auditie oproep van Het meisje met het Rode haar en heb vervolgens de plek gekregen.

Je werkte  voor Dommelgraaf en Cornelissen producties, en stond daarmee in je eerste grote professionele productie. Kun je iets vertellen over eerdere projecten die je al gedaan hebt.

Voordat ik Het meisje met het rode haar deed zat ik gewoon nog op school. Ik heb natuurlijk op school een hoop projecten gemaakt en gespeeld, waaronder “Door de bomen” regie: Frank Sanders en “Midzomernacht” regie: Paul van Ewijk. Ook heb ik een heel bijzonder project mogen doen met de mannen van Don Quishocking op het Willem Wilminkfestival.

Inmiddels sta je in Soldaat van Oranje, kun je vertellen hoe het trajact naar deze rol is gegaan en welke rollen je speelt ?

Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij Het meisje met het rode haar. Ik ben gebeld door Kemna Casting met de vraag of ik auditie zou willen doen voor Soldaat van Oranje. Natuurlijk wilde ik dit en ben gegaan. Ik ben vervolgens aangenomen voor een ensemble plek met twee onderstudy’s. Die van Anton en die van Bram. Anton heb ik zelfs al mogen spelen.

De cast van “Meisje” bestond  uit deels doorgewinterde acteurs en deels “beginners”.  Zitten er voor jou voordelen aan om met deze mensen te werken, omdat ze je bv. Tips kunnen geven.

Het was inderdaad fijn om met een heel gevarieerde cast te werken. Wat oudere acteurs en wat jongere acteurs die al wel lang in het vak zitten enz. Ik probeerde van iedereen te leren en vroeg ook vaak aan bijvoorbeeld Sjoerd Pleijsier om tips. Dit helpt je dan enorm, want je kan het meteen op het toneel toepassen en zien of iets wel of niet werkt. Ik denk dat ik daar beter van geworden ben.

Met Soldaat zijn ben jij de ( Hoeveelste ?? ) cast, hoe is het om met zo’n deels nieuwe groep in het Soldaat avontuur te stappen ?

De 11e cast alweer! Wat bijzonder hé? Dat contrast is zeer groot met Het meisje met het rode haar. Het meisje was een nieuwe musical en Soldaat loopt al ruim 5 jaar. Cast 11 was wel een grote cast wissel. Dat was fijn, want daardoor hebben we 4 weken intensief gerepeteerd om de show op hoog niveau te houden. Zo heb ik niet heel erg gevoeld dat deze show al zo lang speelt en dat ik er maar voor moet zorgen dat ik er in pas. We hebben alle tijd gekregen om de voorstelling van ons te maken en ik denk dat dat heel erg goed gelukt is.

We hebben begrepen dat je vriendin ook in “het vak “zit. Kun je aangeven wat de meerwaarde is om samen in het vak te zitten en zou je ook in dezelfde producties willen spelen met haar  ?

Het heeft voor- en nadelen. Je begrijpt wat er in elkaars hoofd omgaat en je kan elkaar helpen. Het is aan de andere kant ook lastig, want je ziet elkaar vrijwel nooit. Ze speelt in Robin Hood, dat is een kindervoorstelling, en is dus vaak overdag weg. Ik speel vooral ’s avonds dus dan loop je elkaar vaak mis. Laatst viel ze een week in als zuster Beyonce bij de musical Nonsens en dan zie je elkaar overdag. Dat is het meest ideale.

”Meisje “ was een heftig stuk met mooie songs en natuurlijk het feit dat  verhaal  over Hannie Schaft geschiedenis geschreven heeft. Mijn ervaring is dat het publiek met gepaste stilte de zaal verlaat. Ook Soldaat is natuurlijk een stuk met geschiedenis, ook daar gaan mensen met gepast respect de zaal uit !
Hoe ervaar jij dat en zou je bv. In een stuk willen staan, waar de mensen swingend de zaal uitgaan  ?

Het is het mooiste wat er is natuurlijk dat de mensen aangeslagen de zaal verlaten. Het verhaal over de tweede wereldoorlog moet naar mijn mening altijd verteld worden. Helaas zie en hoor je om je heen dat dingen die toen gebeurde nu nog steeds gebeuren. Daar leren we dus nog steeds niet van, maar als het publiek onze zalen verlaat heb ik wel het idee dat het de mensen een beetje aan het denken heeft gebracht. Ik doe heel af en toe ook nog een liedjes programma over het Songfestival, met Brigitte Nijman, Linda Wagenmakers en Jasper Taconis omdat dat dit jaar 60 jaar bestaat. Daar gaan de mensen swingend de zaal uit hoor. De afwisseling tussen deze twee uitersten is vooral leuk.

Je staat dus nu in Soldaat van Oranje, kun je vertellen voor hoelang dat de bedoeling is en heb je  al andere audities gedaan ?

Soldaat van Oranje is verlengd tot oktober 2016. Dus tot die tijd zal ik zeker in Soldaat van Oranje spelen.

Kun je al verklappen of we je ook nog in andere producties kunnen zien komend seizoen ?

Aankomend seizoen zal ik te zien zijn in de nieuwe DommelGraaf & Cornelissen Entertainment productie: ADELE  CONNY  JASPERINA – de Grote Drie. Ik zal daar te zien zijn als Colin. Dit is de personal assistent van de drie vrouwen.

Hartelijk dank voor je tijd !

Graag gedaan!

FOTO: Eke Salomé

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.