‘Het jongetje dat geen ‘ja’ durft te zeggen’

Deze zomer kan je weer in verschillende steden naar theaterfestival De Parade. Je kan altijd op de Parade een diversiteit aan theatervoorstellingen zien, van kindervoorstellingen tot circus, muziek, muziektheater, cabaret, voor elk wat wils.

Bij de kinder parade zagen wij ‘Het jongetje dat geen ‘ja’ durft te zeggen’, de eerste kindervoorstelling van Kantoor Frisdrank onder de artistieke leiding van Marijn Claes. Grote thema’s als de angst om gepest, gekwetst of zelfs verlaten te worden als je niet leuk genoeg bent zitten verweven in een luchtig toneelstuk vol fantasie.

‘Het jongetje dat geen ‘ja’ durft te zeggen’ is de eerste voorstelling van theaterbedrijf Kantoor Frisdrank. In deze 25 minuten durende voorstelling maken we kennis met een bang jongetje. Hij is ontzettend onzeker en durft niets. Dan komt daar het meisje, het meisje is juist nergens bang voor en wil gewoon vriendjes zijn met het jongetje, maar het jongetje kan geen ja zeggen op de vraag of hij vriendjes met haar wil zijn. Daar weet het meisje wel raad mee, ze verzindt een verhaal over het JA monster, het jongetje moet hem voor eens en altijd verslaan.

Het is altijd heel bijzonder hoe de spelers in nog geen 25 minuten een heel verhaal kunnen uitbeelden en vooral dat het nog begrijpelijk is voor de kinderen. Het verhaal is best wel spannend, maar ook weer grappig tegelijkertijd. Het gaat over zoektocht over jezelf durven zijn, al je zekerheden op het spel zetten een toegeven dat we allemaal een beetje gek zijn.

Marijn Claes en Janna Adank  speelden heel natuurlijk, al was het publiek in deze kleine warme tent niet echt meegaand. Er was weinig respons, maar toch wisten de spelers hun concentratie te behouden. Het is niet altijd makkelijk om als volwassene een kind te spelen, maar Janna en Marijn ging dit heel makkelijk af. Helaas ging er een klein dingetje fout, tijdens het stoer spugen, kwam het spuug van Marijn op een jongetje in zaal terecht, hierdoor verloor hij heel even zijn concentratie en zag je dat hij hier echt mee zat. Maar hij pakte het snel weer allemaal vlekkeloos op.

De voorstelling is heel leerzaam, vooral voor kinderen met onzekerheden, maar sommige oplossingen waren op het randje, want is vechten met je treiteraar wel de oplossing? Anderzijds moet elk kind geholpen worden om met zijn of haar onzekerheden om te gaan en deze in de ogen te kijken.

• Tekst, concept & spel – Marijn Claes
  • Spel – Janna Adank
  • Beeld & vormgevingsadvies – Alex Baams