Heden en verleden vermengen in Casablanca

Recensie: Mariska Oosterhuis/ Foto’s: Stephan Markus

Vijf minuten voor aanvang, en de acteurs zitten op hun plek achter de schermen. De één humt wat laatste zinnen, een ander kan niet kiezen wat ze aandoet. En waarom zou je ook niet iets helemaal anders willen doen dan hoe het van tevoren gerepeteerd is?

Het schept wat verwarring aan het begin, maar al gauw dringt het door dat de cast ons alles wil laten zien. Niet alleen de voorstelling op het toneel, maar ook de gebeurtenissen backstage. Het is allemaal onderdeel van de hedendaagse variant van Casablanca, moeiteloos switchen de acteurs van het Casablanca in 1941, naar het hier-en-nu op het podium. Jibbe Willems is het brein achter deze vertaling en bewerking van de oude klassieker.

Door middel van een gordijn van kettingen wordt een backstage en een ‘podium’ op het echte podium gemaakt. Zelf ken ik de oude film Casablanca niet, maar het is bijzonder om oude filmbeelden geprojecteerd te zien, terwijl op het podium dezelfde scene gespeeld wordt. Het decor is verder vrij basic: met niet meer dan een piano, een paar tafels en stoelen en wat glazen wordt de bar van Rick (gespeeld door Stefan Rokebrand) neergezet.

Na de aparte start, zit er voldoende vaart in de voorstelling om de aandacht 1.5 uur vast te houden. Sommige acteurs hebben dubbele rollen, maar ze doen dit zo goed dat je het niet doorhebt, en het doet geen afbreuk aan de voorstelling. Zo had ik het zelf eerst niet door, maar Tjebbo Gerritsma zet niet alleen de pianist Sam neer, maar ook de Duitser Strasser.

Ik ben zelf niet bekend met het (oude) filmverhaal van Casablanca, en vind het daarom lastig om een oordeel te geven over wat oud en nieuw is. Feit is wel dat heden en verleden naadloos in elkaar overlopen, doordat het backstage van de voorstelling ook voor het publiek te zien en te horen is. Daar zijn de acteurs in het nu, in 2019, met hun dagelijkse beslommeringen. Eigenlijk zijn we allemaal mensen, mensen die vluchten en mensen die vechten voor hun idealen. Toen, in de jaren 40 vluchtten velen weg via Casablanca, tegenwoordig komen veel vluchtelingen juist naar Europa, via steden als Casablanca.

In mijn hoofd loopt nog alles in elkaar over, ik heb nog even tijd nodig om te verwerken wat ik heb gezien. Het is een indringend onderwerp, wat aanzet tot nadenken. Eigenlijk is er maar 1 manier om daar mee om te gaan. Nogmaals een voorstelling van Casablanca bekijken. Want; deze hedendaagse Casablanca is het bekijken meer dan waard.

Gezien: Casablanca, 16 maart 2019 in het Verkadefabriek theater in Den Bosch.
Cast: Stefan Rokebrand, Jamie Grant, Tjebbo Gerritsma, Gürkan Küçüksentürk, Marijn Klaver, Carmen van Mulier
Tekst: Morag Fullarton
Regie: Madeleine Matzer
Bewerking: Jibbe Willems
Muziek: Helge Slikkers
Producent: Matzer Producties i.s.m. Bos Theaterproducties

Voor meer info en tickets: https://www.bostheaterproducties.nl/default.asp?keuze=producties&productie=340
Nog te zien tot en met 9 juni 2019 in diverse theaters in het land.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.