HAIR VAN TOEN IS HAIR VAN NU!

HAIR VAN TOEN IS HAIR VAN NU!

Recensie: Robin Swiers

De musical HAIR stamt al weer uit 1967. Deze ging in première in een klein theater off-Broadway. Deze musical wordt nog steeds vaak en over de hele wereld opgevoerd. Dit theater seizoen wordt de musical Hair door stage entertainment op de planken gezet. En is de musical door heel Nederland te zien. Zo stonden ze deze week in het Parktheater in Eindhoven, waar wij afgelopen zondag deze voorstelling hebben bezocht.

HAIR is het verhaal van de jonge George Berger, zijn activistische vriendin Sheila en hun onafscheidelijke vriendengroep. Ze zijn anti-oorlog, verafschuwen de heersende moraal en strijden voor vrede, liefde en grenzeloze vrijheid. Ze willen een wereld zonder regels en zonder taboes. Maar een smerige oorlog hijgt ze in de nek. Deze versie van Hair is iets wat gemoderniseerd en hierdoor laat het zien dat het verhaal na 50 jaar nog net zo actueel en relevant is als toen!
Het decor bestaat uit wat opgestapelde pallets en een stellage van steigerbuizen, waar de band in verwerkt zit. Dit geheel wordt versterkt door een aantal led schermen. Voor deze productie was dit voldoende. Het was ook mooi om te zien dat een aantal cast leden ook echt deel uit maakten van de band, Met Tommie Christaan als Woof op gitaar, Jeffrey Italiaander als Claude op de mondharmonica, en Walter de Kok, Ensamle op de viool.

Helaas was voornamelijk in de 1e helft de samenzang zo nu en dan een beetje rommelig waar door het slecht verstaanbaar was wat men zong. Ook had de 1e helft hier en daar iets vlotter gemogen. De 2e helft was dan ook een stuk sterker. Verder was er veel interactie met het publiek en maakten ze mooi gebruik van de hele theater zaal. Hierdoor werd je goed mee getrokken in het verhaal.

Juneoer Mers (Hud) was toch wel de opvallende speler, hij wist zich goed op het podium te laten zien. Als mede door z’n spel en z’n mimiek,

De cast bestond onder meer nog uit William Spaaij als Berger, Anouk Maas als Shella, Lisanne Schut als Jeanie, Raffaëla Paton als June
De musical Hair is nog tot eind April 2017 te zien in theaters door heel Nederland. Kijk hier voor een speel lijst