Gouden Genesius Penning uitgereikt aan Stanley Burleson

Tekst en Foto: Jessica Uijttewaal

Op maandag 13 november j.l. werd in de Koepelkerk in Amsterdam de Genesius Penning uitgereikt aan multi-talent Stanley Burleson. De Genesius Penning wordt ieder jaar uitgereikt door Tekstpierement. Op de penning is de tekst ‘Guide my Career’ te lezen. Beginnend bij Fred Astaire kwam de penning via Wim Sonneveld bij Jos Brink terecht. Hij kreeg de penning, omdat hij, volgens de erven Sonneveld zinnig en elegant amusement maakte. Tijdens zijn veelzijdige carrière droeg hij de Genesius Penning als steun en inspiratie. Met de uitreiking van de Penning leeft de herinnering aan Jos Brink voort in de komende generaties theatertalenten.
De dragers van de Genesius Penning mogen het kleinood zien als een erkenning van hun talent en een opdracht om dat talent te blijven inzetten in de geest van Tekstpierement en diens grondleggers. 
Laureaten van de Genesius Penning treden automatisch toe tot het Sint Genesius Gilde. Dragers van de Zilveren Penning treden toe als gezel, bedoelt voor een talentvolle en ondernemende podiumkunstenaar die aan het begin staat van zijn/haar theatrale carrière staat.
De Gouden Penning wordt uitgereikt aan een talentvolle en ondernemende podiumkunstenaar die zijn/haar sporen op en achter het toneel ruim verdiend heeft.
Na Ara Halici (2015) en Karin Bloemen (2016) heeft nu ook Stanley Burleson toe mogen treden tot het Sint Genesius Gilde als Meester.

Dit werd gevierd met een feestelijke middag in de Koepelkerk in Amsterdam. Gastheer Christian Seykens leidde de middag in met een leuk filmpje, waarin Ara Halici aan Stanley mee mocht delen dat hem de eer te beurt viel om de Gouden Genesius Penning te ontvangen. De middag stond in het teken van de carrière van Stanley. Samen met mensen die belangrijk zijn in zijn leven en voor zijn carrière mocht hij genieten van mooie optredens en speeches. Zo richtten Maxim Bezembinder, Juan Wells, André Breedland en namens het bestuur van Tekstpierement Walter Groenen het woord tot hem. Ook collega’s mochten niet ontbreken. Zo verschenen Freek Bartels, Carolina Dijkhuizen, Tony Neef en Karin Bloemen om op muzikale wijze een bijdrage te leveren de feestelijke middag. Via de digitale weg feliciteerden o.a. Pia Douwes, Chantal Janzen en Joop van den Ende de laureaat met de welverdiende Gouden Penning. Het nummer ‘Mr. Bojangles’, wat onlosmakelijk aan Stanley’s carrièrre verbonden is, mocht uiteraard niet ontbreken. Collega en goede vriend Ivo Chundro had de eer om voor een keer de bolhoed van Stanley over te nemen en het nummer ten gehore brengen.

Hierna was het tijd voor de daadwerkelijke uitreiking van de Gouden Genesius Penning door Frank Sanders en richtte Stanley zelf nog even het woord tot de genodigden. Hij vertelde over de eerste theatervoorstelling die hij zag, ‘Madame Arthur’ van Jos Brink en Franks Sanders en hoe hij dacht aan hoe dat allemaal in zijn werk ging. “Dit doen ze dus elke avond. En gaan de dan met een bus?” Zich nu realiserend dat hij 30 jaar en 26 producties later zelf zo’n 18.000 uur in een bus heeft doorgebracht onderweg naar en van al die voorstellingen. En wat als hij nou niet dit vak in was gerold? Concluderend dat hij hier erg dankbaar voor is, want, volgens hemzelf, kan hij verder niks anders. Gelukkig voor de theaterwereld dat hij er wel in gerold is, want het spelen in en werken aan theaterproducties en het werken met mensen van die theaterproducties kan hij als de beste. Hij liet weten er van te genieten om avond aan avond de kans te krijgen om een stuk van A tot Z te spelen en om dat voor een tastbaar publiek te mogen doen. De reacties die zij geven, of ze nu ontroerd zijn, vrolijk, negatief of positief, zijn écht en dat maakt het levend en mooi.
Terugkijkend op zijn carrière zei hij meegewerkt te hebben aan producties die fantastisch waren, maar ook aan minder goede en soms zelfs afschuwelijke producties, maar, zoals Stanley verwoordde: “Zonder dieptepunten zouden er geen hoogtepunten bestaan.” Om hiermee een mooi bruggetje te slaan naar geluk, dit is, naast talent en de snuggerheid om dit te ontwikkelen, ook van belang voor een mooie carrière. Het geluk dat hij gehad heeft dat zijn muziekleraar op de middelbare school op zoek was naar een zanger voor zijn schoolband, dat zijn eerste danslerares hem binnen een jaar na zijn eerste dansles klaarstoomde voor Cats in Theater Carré, dat hij door de directie van dat theater gevraagd werd voor de show van Adèle Bloemendaal, dat Karin Bloemen hem de kans gaf om zijn talent te laten zien in haar show en dat theaterproducenten hem de kans gaven om zijn werk in het theater uit te voeren en te ontwikkelen en te spelen met fijne tegenspelers. Daarnaast mag het grote geluk dat hij in het theater zijn Marcel uiteraard niet ontbreken. Wie precies wil weten hoe dit ging, moet dat maar eens aan André Breedland vragen, die ons eerder die middag vertelde dat hij zich verantwoordelijk voelde voor het samenbrengen van beide heren.
Met deze Gouden Penning is het niet zo dat Stanley op zijn lauweren zal rusten, hij doet nog veel te graag waar hij goed in is en we hopen dan ook nog jaren te mogen genieten van Stanley Burleson, zijn passie voor theater en zijn allround talent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.