Fiddler on the Roof: zet de traditie voort

Recensie: Mieke van der Raay

In het DeLaMar theater ging afgelopen zondag 5 november, Fiddler on the
Roof, onder grote belangstelling in première.
Iedereen toch wel nieuwsgierig, hoe deze nieuwe kijk op Anatevka
geworden is.
Het is niet makkelijk om een zo bekend stuk weer op de planken te
brengen, met verse nieuwe ideeën, maar toch is het creatieve team er in
geslaagd om er weer een indrukwekkend stuk van te maken.

De musical ging voor het eerst op Broadway in première in 1964 en gaat
over Tevye een joodse melkboer, die een zwaar leven heeft in het
Oekraïnse dorp Anatevka.
Zijn vrouw en hij zijn ‘ gezegend’ met vijf dochters, waarvoor hij met
veel pijn en moeite eten op de plank kan krijgen.
Maar bij alles wat hij doet, houdt hij de joodse traditie in eer,
makkelijker gezegd dan gedaan, als zijn oudste tegen de wil van haar
ouders niet voor de man kiest die Yentl voor haar heeft uitgezocht, maar
voor de arme kleermaker kiest, waarop zij al jaren verliefd is.
Als dan ook nog er een vrijgevochten jongen uit Kiev opduikt, die er wel
erg modern ideeën op na houdt, weet Tevye het ook allemaal niet zo meer,
het enige wat hij dan kan doen is dan maar eens een goed gesprek hebben
met God.
Het wordt er allemaal niet beter op als de politie commandant komt
vertellen dat ze binnen drie dagen het dorp moeten verlaten.
Maar wat ze ook tegemoet zullen gaan, ze blijven hoop halen uit hun
geloof en traditie.

Voor Thomas Acda is dit zijn theater debuut en hij doet dit alsof hij
al jaren niets anders heeft gedaan.
Hij geeft een eigen draai aan Tevye, een tikje geestig, maar ook
duidelijk met trots, doet hij eer aan Tevye.
Hanna van Vliet als dochter Hodel en Eva van Gessel als dochter Tzeitel,
spelen heel natuurlijk, ze zijn echt Hodel en Tzeitel, hun zang is heel
aangenaam om naar te luisteren, je hangt als het ware aan hun lippen.
Jacob de Groot die Perchik speelt, heeft een speelse kijk op zijn rol,
wat ontzettend goed past bij Perchik, maar wat ook het heel goed past
bij Jacob, hij is één met zijn rol.
Helaas waren er paar kleine missers; zo kon Tomer Pawlicki bij het
mooie nummer wonder o wonder, niet alle noten halen, daardoor klonk het
niet altijd zuiver.
Judith Linssen die moeder Golde speelt, had hetzelfde probleem, of dit
nu aan haar lag, of aan de zenuwen of aan de techniek, het was wel erg
jammer, zij speelt zo ontzettend mooi en innemend de rol van Golde, dat
dit afbreuk deed aan het stuk.

De muziek was één geheel met het stuk en de spelers en ook moet het
decor vernoemd worden – groots, maar toch wel intiem, met minieme
lichte wijzigingen weer ineens een heel anders decor.

Het unieke concept van de theateralliantie, bestaande uit de acht
grootste theaters van Nederland, in samenwerking met Joop van den Ende
en Albert Verlinde, hebben met deze eerste gezamelijke productie, een
prachtig stukje vakmanschap afgeleverd, om u tegen te zeggen.
Dat belooft wat voor verdere producties.

Ook al heb je de vorige versie gezien, moet je toch ook deze komen
kijken – wel hetzelfde verhaal, maar toch weer heel anders vertaald naar
het heden.
Want het verhaal blijft anno 2017 heel actueel, waar in vele landen
traditie nog boven de persoon staat en vluchten de enige optie is.

Voor meer informatie: https://fiddlerthemusical.nl/

FOTO: Stephan Markus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.