Februari Festival 2019 in Den Haag groot succes: data en thema 2020 bekend

De tweede editie van het Februari Festival van woensdag 13 februari tot en met zondag 17 februari 2019 in de Nieuwe Kerk in Den Haag is zeer succesvol verlopen met vijfendertig procent meer bezoekers dan 2018. Brahms, behoudend of zijn tijd vooruit, was het thema. Na de eerste editie in 2018, waarin behalve Fanny en Felix Mendelssohn ook Robert en Clara Schumann centraal stonden, stond het festival dit jaar in het teken van Johannes Brahms. Zo sloot het festival aan op het programma van de eerste editie: Brahms was een vriend en groot bewonderaar van Robert Schumann en raakte na diens dood zeer goed bevriend – er was zelfs sprake van wederzijdse liefde – met Clara Schumann. Extra interessant voor het publiek waren, naast de vijf concerten door topmusici, de lezingen over Brahms door musicologen Huib Ramaer en Frits Zwart. Het doel was om Brahms beter te leren kennen en de kamermuziek meer over het voetlicht te brengen. Uit de diverse reacties blijkt dat dit is gelukt. 

Publieksreactie: ‘ik heb een passe-partout en het is fantastisch. Ik wist niet dat kamermuziek zo boeiend en enerverend is. Ik ben verkocht.”

De derde editie van het Februari Festival is van woensdag 12 tot en met zondag 16 februari 2020.  

De componist Beethoven gaat zeker een rol spelen. 

Het Alban Berg Ensemble Wienwas ‘Ensemble in Residence’, zij waren in wisselende bezetting dagelijks te horen tijdens het festival en gaven masterclasses op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Dat was een primeur: het Alban Berg Ensemble Wien, verkoos voor hun debuut in Nederland het Februari Festival. Het ensemble is de officiële opvolger van het wereldberoemde Alban Berg Quartett en bestaat uit de vier leden van het befaamde Hugo Wolf Quartett, met daarnaast onder meer soloblazers van de Wiener Philharmoniker en de Wiener Symphoniker. Het ensemble heeft een eigen concertserie in de Musikverein in Wenen en een festival in Ossiach, ‘Bergfrühling’.

Concerten werden deze editie gegeven door onder meer Simone LamsmaQuatuor van KuijkIshay ShaerThomas BeijerHawijch Elders, een groot aantal zangers als Deirdre Angenent, Barbara Kozelj en Renate Arends, jonge musici van het Koninklijk Conservatorium en leden van het Residentie Orkest. In totaal traden ruim veertig (inter)nationale musici op in de Nieuwe Kerk in Den Haag.

Het Februari Festival toonde de componist Brahms in al zijn sterktes en zwaktes en had dan ook een sterk biografische insteek. Musicoloog Huib Ramaer maakte als presentator van de concerten de verbinding tussen de persoon Brahms en diens muziek. Zo bracht het festival de componist tot leven. Films & lezingen in het Nutshuis door musicologen Frits Zwart en Huib Ramaer boden verdieping, een ‘meet & greet’ met de musici na ieder concert zorgde voor een laagdrempelige en persoonlijke sfeer. 

Het festival prikkelde de luisteraar door geliefde én minder bekende werken van Brahms te combineren met die van componisten die hij bewonderde, stimuleerde, tot zijn vrienden mocht rekenen of die hem navolgden. Zo klonken er naast Brahms werken in allerlei bezettingen van Johann Sebastian Bach, Antonín Dvořák, Julius Röntgen, Amy Beach en Johann Strauss. Leden van het Alban Berg Ensemble Wien gaven gedurende het festival openbare masterclasses aan studenten van het Koninklijk Conservatorium.

Het Februari Festival brengt jaarlijks vijf dagen lang beleving én verdieping van klassieke muziek. Het festival toont hoe vitaal en inspirerend klassieke muziek kan zijn.

Website:

https://www.februarifestival.nl/nl/

Februari Festival is een activiteit van de Stichting Dans- en Muziekcentrum Den Haag, Zuiderstrandtheater & Nieuwe Kerk. 

Partners: Het Nutshuis, Residentie Orkest, Koninklijk Conservatorium.

Niet voor publicatie: 

Algemene informatie: Corné Ran + 31 070 88 00 375 / cran@zuiderstrandtheater.nl

Contact voor pers: Marjolein van Ruiten +31 (0)6 200 62 844 / PR@marjoleinvanruiten.com

Extra media:

Huib Ramaer en Hawijch Elders vertelden op 12 februari 2019 bij NPO Radio 1 Het Oog op Morgen over Brahms:

https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oog-op-morgen/onderwerpen/490649-brahms-een-doorwrocht-perfectionist-genotzuchtige-walser

Review door Arts Talk Magazine: Smouldering Gypsy Fire (door Yannik Eisenaecher)

From the musical side, the concert was as impressive as could be, with a world-class chamber ensemble performing a staple of the repertoire with control and brilliant phrasing. The Viennese finish was simply perfection, with the best of Dutch chamber music performing beforehand. A sublime start to the festival.”

http://artstalkmagazine.nl/a-smouldering-gypsy-fire-at-the-nieuwe-kerk-in-den-haag-part-of-the-februari-festival-2019/

Recensie door De Nieuwe Muze (door Wenneke Savenije):

https://www.facebook.com/denieuwemuze/

Particularly the Liebeslied, with its quite emotional texts show that the old Brahms who swore to restrain himself from emotional outbursts was a different man once. The four soloists are all exceptional, with the returning Barbara Kozelj once again my favourite. An outstanding Brahms evening at the Nieuwe Kerk, with the Animato Quartet showing itself as one of the exciting young chamber quartets of the Netherlands.

http://artstalkmagazine.nl/waltzes-with-depth-at-the-februari-festival-in-den-haag/

foto; ©De Schaapjesfabriek-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.