Esmée Dekker als Evita; stem van de toekomst

Een maand geleden ging de musical Evita in première, in de titelrol was die dag Brigitte Heitzer te zien. Naast Brigitte mag Esmée Dekker als understudy ook met enige regelmaat de rol van Eva Peròn vertolken. Afgelopen zondag beleefde zij haar première in de Schouwburg in Gouda.
De voorstelling vertelt het levensverhaal van Eva Peron. Hoe zij met de hulp van tangozanger Augustin Magaldi verhuisde van een klein dorpje naar Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië. Eenmaal in de grote stad probeert ze haar ambities om actrice te worden waar te maken. We beleven de ontmoeting met haar man Juan Peròn en hoe zij samen het meest geliefde, maar door sommige ook gehate, presidentspaar worden van Argentinië. Zij betekende veel voor de bevolking en haar dood op jonge leeftijd was wereldwijd nieuws.
In haar korte leven, zij werd slechts 33 jaar, maakte ze veel mee. Een pittige opdracht om deze iconische vrouw neer te zetten op het toneel. Brigitte liet al zien dat zij hier in geslaagd is, Esmée maakte bij haar première net zo veel indruk. Ze zet de rol op haar eigen manier neer. De ambitie van Eva zet zij overtuigend neer en ze doorloopt het leven van dorpsmeisje naar machtige vrouw en uiteindelijk zwakke, zieke dame op een indrukwekkende, geloofwaardige manier. Daarnaast is Esmée vocaal erg sterk. Zowel op acterend als op zanggebied verzwakt zij geen moment.
Het samenspel met Paul Donkers, op zijn plek in de rol van Juan Peròn, is natuurlijk en prettig om naar te kijken. Ook de interactie met een goed spelende en zingende René van Kooten, als Che, is fijn.
De hoofdrollen worden ondersteund door een erg sterk ensemble. Onderdeel van dat ensemble is onder andere Yoran de Bont, die tevens de rol van Magaldi op zich neemt. In deze rol laat hij horen over een fantastische stem te beschikken. Hij mag hier flink uitpakken, wat zowel voor hem als voor het publiek fijn is. Het ensemble bevat sterke dansers en zangers en het is een goed op elkaar aansluitend geheel. De strakke choreografie maakt indruk. Ook is het prettig dat de voorstelling goed verstaanbaar is, dit wil nog weleens een struikelblok zijn in door gecomponeerde musicals met delen van grote samenzang. In het ensemble weet verder Michael Konings de aandacht te trekken. Zijn dansen is zo natuurlijk en lijkt hem zo makkelijk af te gaan, dat je aandacht als vanzelf naar hem toe getrokken wordt.
Dit ensemble is één van de sterkste ensembles die ik de afgelopen jaren op een toneel heb mogen aanschouwen. Zij geven de hoofdrolspelers een fantastisch fundament om op te bouwen. Een zeer belangrijke bouwsteen in een goede voorstelling. Stuk voor stuk sterke acteurs die elkaar versterken en de voorstelling zo naar een hoger niveau tillen.
Esmée Dekker, de grande dame van deze avond, liet zien en horen dat we in de toekomst niet om haar heen kunnen en zij een welverdiende plek in zal gaan nemen in de Nederlandse theaterwereld.
Mocht u nog geen kaarten hebben voor Evita, mag ik u dan bij deze aanraden om die snel te bestellen. Of u nu Brigitte Heitzer of Esmée Dekker zal treffen in de hoofdrol, u zult hoe dan ook een geweldige vertolking gaan zien van Eva Peròn.

Voor meer informatie: https://www.degraafencornelissen.nl