De loop der dingen; een extreme vlucht.

Recensie: Mieke van der Raay

De loop der dingen is heel zeker een heel aparte voorstelling, op
diverse vlakken.
Zo wordt er totaal niet gesproken en is er niet echt een decor.
Een half jaar lang zijn een dertigtal spelers van Jeugdtheaterschool
Hofplein samen met de Vlaamse theatermaker Gregory Caers de uitdaging
aangegaan, om deze voorstelling te maken.
De moeilijkheid lag in het overbrengen van wat ze bedoelden, met alleen
bewegingen.
De voorstelling is best moeilijk te begrijpen als je van tevoren de
flyer niet gelezen hebt over wat er nu te gebeuren staat.
De één uur en tien minuten durende voorstelling, gaat over de reis die
vluchtelingen maken, naar een beter leven.
Over de extreme dingen die ze onderweg meemaken, om daar te komen waar
ze willen zijn.
Het tegenhouden bij sommige grenzen, de slechte weer omstandigheden en
zelfs de vele verdrinkingen worden uitgebeeld.
Het begin van de voorstelling zien we een hele poos alleen maar de
jongere van links naar rechts lopen, rennen en slenteren, dit duurt best
wel erg lang, zodat je al snel af dwaalt.
Daarna volgen diverse gebeurtenissen elkaar snel op, met een heel
speciaal effect; het regent echt op het toneel.
De spelers, hoe nat ze ook waren, speelden de dood, de redding en
dansten.
Dat dansen was ontzettend goed. Zeker ook door het gebruik maken van de
plassen op het podium, werd de betekenis van dans nog duidelijker.
Het is zeker geen slechte voorstelling, maar je moet wel van dit soort
toneel maken houden.
Alles is heel visueel gericht, dus even de andere kant opkijken is geen
aanrader.
Wil je deze unieke voorstelling nog zien, dat kan op 5 en 6 februari.
Voor meer informatie: www.hofpleintheater.nl of
http://www.ilovetheater.nl/vlaamse-gastregisseur-gregory-caers-maakt-onverwachts-actuele-voorstelling-in-hofpleintheater/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.