Cleopatra: kiest ze voor haar volk, of voor zichzelf?

Recensie: Mieke van der Raay

Afgelopen dinsdag was ik aanwezig bij de try-out van Cleopatra in Theater Nieuwe Nobelaer in Etten-Leur. Cleopatra is een originele musical van Theatergroep Max Mini, een musical die geheel zelf geschreven is, met originele teksten en muziek.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van Theatergroep Max Mini had gehoord. Na enig speurwerk werd ik toch wel erg nieuwsgierig naar deze bijzondere productie. Met inmiddels 16 nominaties voor de landelijke Amateur Musical Awards, staat Max Mini al meer dan 50 jaar garant voor een heerlijke avond uit.

Ik kan vertellen: ook al was het nog maar een try-out, ze wisten me te imponeren. Spel, zang, muziek, decor, kostuums: alles klopte, alles was echt heel goed. Ach, hier en daar viel er een kleine valse noot, maar dat lag puur aan de openingsstress.

Cleopatra wordt door haar vader aangesteld als heerseres van het machtige en exotische Egypte, maar haar jongere broer wil hier niets van weten. Hij zorgt ervoor dat ze wordt verbannen. In Rome is Julius Caesar oppermachtig, en hij heeft er alles voor over om ook heerser van Egypte te worden. Caesar zorgt ervoor dat Cleopatra weer op de troon komt en begint een verhouding met haar, waaruit een zoon voortkomt. Zijn vrouw in Rome, die zelf geen kinderen kan krijgen, moet dit allemaal met lede ogen aanschouwen. Cleopatra – scherp, sensueel en eigenzinnig – weet hoe ze Julius moet inpalmen. Na de dood van Julius moet ze koste wat het kost ervoor zorgen dat de banden met Rome goed blijven. Dus besluit ze haar zinnen te zetten op Julius’ rechterhand: generaal Marcus Antonius. Met alle gevolgen van dien.

Het stuk is vanaf de eerste minuut heel indrukwekkend en je kan niets anders dan aan de lippen van de spelers hangen. Stuk voor stuk weten ze je in te palmen met hun goede spel en zang. Sanne Jochems, die Cleopatra speelt, is zo charismatisch dat je soms vergeet om naar de andere spelers te kijken. Ik wist nu niet of ik van haar moest houden of haar juist moest haten. Jordy Marijnissen weet een perfecte Julius Caesar neer te zetten: zijn spel is niet overdreven en zijn zang tot op het perfecte af. Niels van der Ham speelt Marcus Antonius: heel nonchalant, maar met flair. Helaas liet hij bij de try-out af en toe een steekje vallen qua zang. Dit was zonde, omdat hij echt zo ontzettend goed speelde. De kostuums zijn ontzettend goed gemaakt. Wel met een paar kleine missers, want riemen hadden ze in die tijd nog niet. Maar de grime en de pruiken waren echt van topkwaliteit. Ik heb zelden zulke vloeiende decorwissels gezien als bij deze voorstelling. Kunnen heel wat producties wat van leren.

Deze avond was het merendeel van de bezoekers mensen van onder andere De Zonnebloem. Zij konden deze voorstelling zien voor een aangepast budget. Maar één ding was zeker: zij en ik hebben genoten van deze voorstelling.

FOTO: ©Eric Menheere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.