Christian Farla’s Night of Illusions; Een heerlijk avondje vol verbazing en Magie

Recensie: Robin Swiers

Theater is een groot begrip. Zo waren wij dit keer niet bij een musical, theater stuk, of een dans show. Nee, dit keer waren we bij de première van de nieuwe theater tour van de Rotterdamse illusionist Christian Farla. Al denk ik dat de meesten de naam Christian Farla niet veel zullen zeggen. Als we zouden zeggen noem een Nederlandse illusionist zullen de meeste Hans Klok antwoorden. Maar Christian Farla is zeker niet minder. Misschien zelfs nog wel beter dan Hans klok. Het is ook best mogelijk dat u Christian Farla al eens gezien heeft. Hij heeft o.a in het Efteling theater gestaan in de Park show, de Wonderlijke Efteling show, waar hij de rol van Magiër vervulde. Deze show won de IAAPA Big E Award in 2003 voor de beste attractieparkshow ter wereld. Zo was hij ook enkele jaren te zien met zijn eigen Magic shows in Drievliet en later nog in Walibi world met ‘Magic Live’. Hier ontving hij voor de tweede keer een Merlin Award voor ‘Best International Magic Show of the Year’. En later ook nog ‘IAAPA Big E Award for beste illusieshow wereldwijd, in de catagorie Pretparken. Hierna is Christian vertrokken naar Phantasialand in Duitsland, waar hij 5 jaar lang verschillende shows heeft mogen maken. Afgelopen zomer stond hij met een eigen show in de The Horseshoe bar in Blackpool pleasure beach. En bereikte Christian Farla in 2014 de Finale van Das supertalent in Duitsland. Ook deed hij eerder mee aan Britain’s Got Talent.

En nu was het weer tijd voor een eigen Theater Tour door Nederland Night of Illusions. De Show Sieben in Phantasialand was een grote inspiratiebron voor zijn nieuwe Theater tour. Zo staat hij niet op een leeg podium zo als de meeste illusionisten. Er er is een heel decor omheen gebouwd voor deze show. En zit er een verhaallijn in deze show wat best wel wat overeenkomsten heeft met de show Sieben. De Show begint met een inleidend filmpje. Het decor is in het begin in een bibliotheek van een groot slot waar Christian Farla de Magiër voor 7 opdrachten komt te staan om het slot in handen te krijgen en de meester te worden van de Butler ( Dave van der Wal) die de opdrachten geeft. De samen spel tussen Christian Farla en Dave van der Wal is prettig om naar te kijken en zo komt de rode draad van de show goed over. Dit alles bij elkaar maakt deze show anders dan alle andere illusie shows.
In het 1e blok zijn vooral de kleine trucs te zien maar die zijn zeker niet minder boeiend. En soms nog wel mooier dan het grote werk. Zo laat hij verschillende munten verplaatsen op onverklaarbare wijze. En op het laatst ligt de hele tafel vol met munten. De finale act van het 1e blok ging volgens mij niet helemaal zo als het hoorde. Hier moet Christian Farla zich bevrijden uit een Dwangbuis op zijn kop hangend tussen 2 grote klauwen die na zo’n 80 seconden dicht klappen. Normaal gesproken zit hier touw bovenin dat in brand wordt gezet en als die door is klappen de klauwen dicht. Alleen het vuur was helaas niet aanwezig. Dit haalde wel wat spanning weg van deze act. Maar dit zal door velen niet eens zijn opgevallen.

Aan het eind van het 1e blok heeft hij alle 7 opdrachten goed voldaan en krijgt Christian Farla het slot. Na de pauze begint Blok 2. Hier staat het decor van het slot zelf. En hier komen voornamelijk wat grote trucs, wat je allemaal behoorlijk laat verbazen. Christian Farla stond natuurlijk niet alleen op het toneel met Dave van der Wal. Zo waren natuurlijk ook zijn showgirls of magic van de partij met Bianca Farla (De Zwarte Weduwe) Jilly Knol (Steampunk Agent) en Laura Weers (Victoriaanse Vampier)

Christian Farla’s Night of Illusions is een vernieuwende illusie show, door het decor en verhaal. Op deze manier mag Christian Farla nog wel meer shows naar het Theater gaan brengen. Hij onderscheidt zich hier mee met andere illusie shows. Kijk voor voor de tour lijst op www.christianfarla.nl

hart heelhart heelhart heelhart heelhart half