“Charly de komische musical” niet alleen komisch maar ook steengoed!

Recensie: Martijn van Vuuren

In het oude Luxor Theater in Rotterdam loopt zondagmiddag 9 december de foyer vol met publiek dat in spanning (en in black tie) wacht op de wereldpremière van “Charley de komische musical.” In de aankondiging durfde Jon van Eerd’s Pretpakhuis hoog van de toren te blazen. Daarmee hebben ze de lat voor zichzelf hoog durven leggen. Maar hebben ze al die beloftes waar kunnen maken?

Jon van Eerd kennen we allemaal als een vakman in hart en nieren. De man die de lach aan zijn kont heeft hangen. De laatste jaren schitterde hij in zijn eigen toneelproducties, maar ook wist hij hoge ogen te gooien met o.a. zijn rol in La cage aux folles. Dit keer heeft hij zichzelf uitgedaagd met het schrijven van een heuse musical. Eerder maakte van Eerd al een geheel eigen bewerking van het stuk “Charley’s aunt” van Brandon Thomas. Dit keer bewerkt hij zijn eigen bewerking tot een musical. Maar…. voor een musical heb je muziek nodig! En daarvoor wist hij niemand minder te strikken dan Michael Reed. De man die meer dan 20 West End producties dirigeerde, orkestreerde en arrangeerde. En dat was een geslaagde keuze. Reed schrijft voor deze productie prachtige nummers. Het jaren ’30 gevoel weet hij goed neer te zetten in eigentijdse nummers. Van grote revue-achtige shownummers tot een mooie ballad. Alles komt voorbij. Geen makkelijke van toch toegankelijke muziek. 

Jon van Eerd slaagt er niet alleen in om een goede componist in de arm te nemen maar ook zoekt hij een sterrencast bij elkaar. Nu staat het begrip ‘sterrencast’ niet altijd garant voor een goede cast. Maar in dit geval zeker wel. 

Jonathan Demoor speelt, zingt en danst zeer overtuigend in zijn rol als Anton van Aerdenhout. Demoor die we toch vooral kennen van zijn wat meer serieuzere rollen weet zich ook in deze komische musical goed staande te houden tussen een aantal grootheden in dit genre zoals Anne-Mieke Ruyten en Laus Steenbeeke. Vooral deze laatste weet zijn rol als Kolonel van Aerdenhout zeer overtuigend neer te zetten. Het lukt hem om een karikatuur van het begin tot het eind geloofwaardig te blijven spelen. De overige rollen zijn weggelegd voor Vera Mann, Hugo Haenen, Job Bovelander, Prescilla Knetemann en Aimee de Pater. 

En dan hebben we natuurlijk nog Jon van Eerd zelf. De man die butler Charles speelt en noodgedwongen in de rol van Tante Donna Lucia d’Alvadorez wordt geduwd door de zoon des huizes. Gedurende het stuk komt hij in een steeds lastiger pakket wanneer twee mannen verliefd op hem worden en hij ook zijn ware liefde na twee jaar weer tegen het lijf loopt. Dit alles mond uit in een ietwat voorspelbaar maar toch hilarisch diner waarin van Eerd zowel als butler aanwezig moet zijn als tante Donna. 

Met Charley de komische musical heeft Van Eerd een vernieuwend genre te pakken in het huidige Nederlandse musicallandschap waarin hij een klucht combineert met mooie pakkende muziek, leuke choreografieën, een prachtig decor, mooie kostuums en vooral heel veel humor. 

Persoonlijk geen buikpijn van het lachen zoals beloofd maar toch zeer geregeld heerlijk kunnen schaterlachen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.