Best of Broadway met the best of Holland!

Recensie: Martijn van Vuuren

Zaterdag 25 mei zag ik Best of Broadway in het Chasse theater in Breda. Een avond vol met de beste nummers uit Broadway musicals. Maar niet alleen het beste uit Broadway maar ook een “Best of Holland.” De aanloop naar de voorstelling liep niet geheel vlekkeloos.

Als eerste moest Celinde Schoenmaker vroegtijdig de cast verlaten vanwege andere verplichtingen en niet lang geleden werd bekend dat helaas ook musical diva Pia Douwes wegens omstandigheden niet aan de tour mee kon doen. 

Celinde Schoenmaker werd al snel vervangen door Tessa Sunniva en Anouk Maas kreeg de lastige taak om op het laatste moment Pia Douwes te vervangen. 

Best of Broadway geeft wat je ervan verwacht. Een avond vol met nummers uit Broadway musicals. In de eerste helft ook veel (voor mij in ieder geval) onbekende nummers, maar ook de klassiekers mochten natuurlijk niet ontbreken. 

Ondanks dat Pia Douwes er niet bij kon zijn kreeg ze toch een centrale plaats in deze voorstelling. Want ondanks dat de musical Elisabeth nooit op Broadway heeft gestaan wilde musicalzanger Freek Bartels heel graag de kans grijpen om het nummer “Mijn leven is van mij” dan eindelijk eens te mogen zingen. Hij deed meerdere pogingen maar werd telkens onderbroken door collega Stanley Burleson. 

Internationale musicalster Willemijn Verkaik en Freek Bartels waren wat mij betreft de sterren van de avond. Beide staan garant voor veel vocaal geweld. Verkaik weet na de pauze een minutenlang applaus af te dwingen met haar vertolking van het beroemde nummer uit de musical Wicked die ze over de hele wereld heeft gespeeld. Ook in de kleine nummers weet ze de zaal te ontroeren. De vocale alleskunner Freek Bartels weet er nog een schepje bovenop te doen. Na zijn vertolking van Getsemane uit de musical Jesus Christ Superstar krijgt hij zelfs een staande ovatie. Het nummer is Bartels niet vreemd. Al tijdens zijn ontdekking in het programma “Op zoek naar…” zong hij deze klassieker maar zijn vertolking op deze avond was ongeëvenaard. 

Vervangster Tessa Sunniva weet als relatief groentje tussen deze grote namen zich goed staande te houden. Ze is erg overtuigend in haar zang maar ook in haar performance op het podium. Met haar voorproefje van de musical Anastasia weet zij het publiek nieuwsgierig te maken naar de rest.

Stanley Burleson is de ‘ouwe rot’ op het podium. Naast zanger is hij bij deze voorstelling ook verantwoordelijk voor de regie en staging. Dit is iets wat hij erg goed heeft gedaan en misschien ook moet blijven doen. Het is een podiumbeest en weet het aanwezige publiek mee te krijgen en heeft de lachers op zijn hand maar vocaal komt hij niet meer mee met zijn overige collega’s. Als het echter om de dans gaat weet Burleson wel te overtuigen. Met zijn 52 jaar is het nog een enorm elegante danser.

Zoals gezegd had Anouk Maas de moeilijkste positie. Ik zou me voor kunnen stellen dat het repertoire al grotendeels klaar was op het moment dat Anouk ingevlogen moest worden. Het is duidelijk dat ze niet gezocht hebben naar iemand die de gekozen nummers van Pia Douwes moest kunnen zingen. Anouk is een totaal andere zangeres en dat is prima. Alleen weet ze met de keuze van haar nummers niet echt te imponeren. Ze brengt een aantal leuke uptempo nummers die een fijne afwisseling zijn in het programma maar ze heeft niet echt een moment om haar visitekaartje af te geven. Maar ondanks dat, alle lof voor het feit dat ze de kans gegrepen heeft en er is gaan staan. 

Al met al is best of Broadway een goed gevuld en gevarieerd programma. Er komt een grote verscheidenheid aan musicals voorbij. Twee musical krijgen echter veel aandacht. Zoals de nieuwe musical Dear Evan Hansen als de immens populaire Broadwayhit Hamilton krijgen een heel blok waarin de verhalen worden uitgelegd en er meerdere nummers worden gezongen uit de producties. Of dit persoonlijke smaak is van de samenstellers of een commerciële slimme zet, is nog onduidelijk. Misschien zegt het iets over de toekomstplannen….?

Een speciale vermelding verdienen Niek Vos en Kaj van Dijk voor het lichtontwerp. Zij weten een prachtige lichtshow neer te zetten die de nummers mooi ondersteunen. Zowel in de kleine intieme nummers als in de grote shownummers. Over het decor was ik minder te spreken. Het is lange tijd volstrekt onduidelijk waar we naar zitten te kijken. Het voegt ook niets toe aan de scenes, nummers of rode draad van de show. Voor de pauze draaien de decorstukken eenmalig een kwartslag en na de pauze draaien ze weer een keer terug maar waarom? Ik heb geen idee. 

Maar goed…. mag er ook een klein puntje van kritiek zijn! Want ik zeg: ‘ben je musical liefhebber, houd je van de grote bekende musicalnummers of vind je het leuk om kennis te maken met nieuw repertoire. Best of Broadway heeft alles in huis en weet al die nummers op een zeer hoog niveau neer te zetten. Ga dat zien. Al moet je er snel bij zijn want ze spelen nog maar tot 16 juni.’

Foto: Robin Kamphuis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.