‘Aïda in Concert’

Recensent: Aron Elstak
Gezien: 20-06-2019 (Première)
Producent: Stage Entertainment Nederland
Locatie: Autotron ’s-Hertogenbosch

Tout bekend Nederland toog in galakleding naar Autotron in Den Bosch voor de première van één van de meest geanticipeerde producties van het seizoen: ‘Aïda in Concert’. In navolging van ‘Elisabeth in Concert’, de concertante versie van de musical Elisabeth die de afgelopen twee jaar plaatsvond op Paleis Het Loo en Paleis Soestdijk, brengt Stage Entertainment nu het verhaal van de onmogelijke liefde tussen de Nubische prinses Aïda en Radames, kapitein van het Egyptische leger op een spectaculaire locatie. Tegen de achtergrond van het kabbelende water is een openluchttheater gebouwd dat plek biedt aan vierduizend bezoekers per avond. Met onder de stoelen vierduizend poncho’s voor wanneer een plotselinge regenbui ontstaat.

Voor aanvang van de voorstelling krijgt het publiek kort de synopsis van het verhaal te horen. De stem van Tony Neef leidt de bezoekers door een samenvatting die voor mensen die het verhaal niet kennen wel erg beknopt blijkt. Het concert bestaat uit louter de songs uit de musical, waardoor het verhaal niet duidelijk uit de verf komt. Dat is een nadelige keuze, waar de productie onder lijdt en die het werk voor de alle uitvoerenden lastiger maakt. Het resultaat is een weliswaar goed uitgevoerde, maar niet geheel meeslepende uitvoering van de muziek.

Anders dan bij ‘Elisabeth in Concert’, waarbij beide jaren de cast voor het grootste deel uit de oorspronkelijke acteurs bestond, zijn voor de rollen in Aïda nieuwe acteurs gekozen. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Freek Bartels, Willemijn Verkaik, Tony Neef en April Darby. Allen zingen zich met beleid een weg door de nummers, al moeten ze door de keuze om geen enkele spelscène of gesproken tekst te gebruiken, hard werken om het publiek mee te nemen in het verhaal.

Stralend middelpunt van de avond is April Darby, die zich met zo veel overtuiging in haar vertolking stort dat Elton Johns prachtpartituur speciaal voor haar geschreven lijkt. Ze is beheerst, uitstekend voorbereid en zorgt ervoor dat de bezoeker zich zonder zorgen kan laten meevoeren in haar nummers. Haar collega’s zijn doorgewinterde musicalvedettes die absoluut kwaliteit leveren, maar lijken af en toe even uit het veld geslagen door de grootsheid en de chaos van een openluchtconcert, waardoor hun uitvoering zo nu en dan wankelt.

Het orkest, dat onder de bezielende leiding van Maurice Luttikhuis op een hoge steiger op het toneel is geplaatst, speelt overweldigend en zet moeiteloos en haast onopgemerkt een nummer opnieuw in wanneer er zangtechnisch even iets fout gaat. De musici werken als een geoliede machine samen en dat zorgt voor een prachtig resultaat.

Het ensemble voert de complexe choreografieën zeer natuurlijk uit en bestaat uit sterke zangers. Wanneer het echter op spel aankomt, is hun uitvoering vaak oppervlakkig en melodramatisch. Wel zijn ze een sterk geheel om naar te kijken en zorgen ze samen met de vele special effects, het orkest en de locatie voor een overweldigende beleving. Het lied ‘Mijn pakkie an’, weergaloos gezongen door Willemijn Verkaik, is een groot hoogtepunt in de voorstelling. In het swingende nummer is iedereen op het toneel gekleed in schitterende creaties van Addy van den Krommenacker.

De vertaling van de onlangs overleden Martine Bijl mag niet onbenoemd blijven. De liedteksten zijn soms ongeëvenaard virtuoos – maar toch zonder enige pretentie – , soms confronterend nuchter.

‘Aïda in Concert’ is een spektakel dat vooral gevormd wordt door April Darby en is voor liefhebbers van musical de moeite waard om een ritje naar Den Bosch voor te maken. Is het een productie die je meesleept en je vol bewondering en ontroering achterlaat? Nee, dat niet.

FOTO:©Andy Doornhein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.