Afgesloten de Musical: uniek in zijn soort.

Afgelopen maandag avond was de première van een zeer unieke musical. Afgesloten De Musical is gebaseerd op het gelijknamige boek van Natasza Tardio.

Uniek is hij zeker, maar ook actueel. De musical vertelt het aangrijpend verhaal van een jongen, Mirko. Zijn moeder is tijdens een schietpartij overleden en Mirko heeft het in zijn hoofd gehaald dat dat zijn schuld is. Hij heeft het dan ook heel moeilijk en alles wordt er ook niet makkelijker op als hij naar een nieuwe school moet. Hij wil niet dat iemand daar weet wat er gebeurd is. Helaas wordt hij, door zijn aparte gedrag, al snel gepest door een populaire jongen uit de klas. Tijdens een studiereis naar Texel gebeurt iets onwerkelijks. In een tunnel vindt een enorme explosie plaats net wanneer de klas er doorheen rijdt met de bus. Mirko overleeft het en helpt zijn klasgenootje Dana, die gewond is, een uitgang te vinden. Helaas loopt het voor Mirko en meerdere klasgenoten niet zo goed af.

Deze musical laat maar weer eens zien hoeveel amateur talent er in Nederland is. Er werd gespeeld en gezongen alsof ze al jaren niets anders deden. De zang was echt op het perfecte af. Alle spelers hadden duidelijk een klik met het verhaal en wisten hun rol heel natuurlijk en geloofwaardig te spelen. Je kon niets anders dan Mirko in je hart te sluiten en de pestkop haten. Wat wel jammer was is dat in de eerste acte de decorwissels zo ontzettend lang duurden. Daardoor raakte je de draad van het verhaal kwijt. In de tweede acte was dit niet het geval en hing je aan de lippen van de spelers. Het decor was, zeker in de tweede acte, één om u tegen te zeggen. Daarnaast moet er toch ook nog complimenten gemaakt worden voor de grime. De grime was echt zo ontzettend goed gedaan. Dat het er heel geloofwaardig uitzag.

Het is pas de tweede productie van de pas negentienjarige Sem Konijn, die verantwoordelijk is voor de regie en het script. Maar hij bewijst dat hij het zeker in zich heeft om zich eerdaags bij de grotere regisseurs van het land te scharen. Zijn visie op het concept musical is heel duidelijk en weet nu je al te raken.

Boek –Natasza Tardio
Script en Regie –Sem Konijn
Regie Assistent –Puck de Weerd